sluitingstijd….

closing time - leonard cohen

closing time – leonard cohen

als in het laatste uur voor sluitingstijd
aan gehaaste kopers een dame vraagt
“wat is uw favoriete kleur…?”
bemerk ik dat het overkomt als gezeur…

als een half uur voor sluitingstijd
beginnend met eens smoes
een bediende mij donker vorsend
duidt op de tijd in het verschiet
weet ik dat hij niet mij
maar slechts de klok bekommert

als een kwartier voor sluitingstijd
terwijl de lichten dimmen
het stof al wordt gezogen
klinkt voor de laatste kassa al de bel
terwijl de luiken buiten
het vrolijk welkom van de ochtend
in kerkerzwart doet vervallen

als in de laatste vijf minuten
verhalend wat de avond brengen zal
zich jassend personeel de sleutels rinkelt
applaudisseren zij de dag ten einde
terwijl mij met veel gewild onthaal
dwingende ogen buiten salueren

als na sluitingstijd
in het snel stillend duister
ik zie u graag een andere keer”
de vloek van het afscheid echoot
zie ik in de leegloop van de stad
die mij met zwart gordijn van kille nacht
als de dood omarmd
de warme begroeting van de tijd

het is tijd – de hoogste tijd
….om naar huis te gaan….
waar begerend en bekorend
mijn muze mij welkom heet

Geef een reactie

