bevalt het nog, zo lekker op jezelf?

• naar aanleiding van een krantenartikel

op kamers

zondagavond – telefoon
– collect call –
mijn zoon!

altijd een verrassing
– hij zwerft –
nu eens hier
dan weer daar

ontmoet mensen
interessante
– vertelt hij –
vrolijk en gelukkig
– klinkt hij –

hij sluit af
– stelselmatig –
vraagt het weer
bevalt het nog
zo lekker op jezelf?

—-

ik woonde alleen
– toen –
een half jaar

op een zondagmiddag
– regenachtig –
staat hij voor mijn deur
mijn zoon
– bepakt en bezakt –
ontslagen
zonder woonruimte ook
een bang jongetje

moeder als ik ben
– toch –
sla ik aan de slag
pamper ik
hem en mijn zorg weg

hij voelt zich thuis
– weer –
zijn natje en droogje
en hulp
van deskundigen
om ze te bedwingen
zijn angsten

het gaat beter
– gauw al –
maar initiatief
van zijn kant
blijft uit
hotel ‘moeder‘ bevalt
hem en zijn vrienden
leuk en gezellig
– klaverjassen –
tot diep in de nacht

maar ik
ik wil ze terug
mijn vrijheid
en hem eruit

we praten over
hij luistert naar
– geïnteresseerd –
mijn plannen
niet meer werken
– zestig uur in de week –
en die eigen toko
– te gek gewoon –
wat een goed idee

mijn eindschot
ik ga weer op mezelf
– wonen en leven –
brengt het als echo
waar ga je heen dan?

een stilte valt
– verbijsterd ben ik –
ik zie hem aan
zie ze in beweging komen
zijn radertjes
en langzaam,
– tergend –
is daar de grijns
– verlossend ook –
geintje!

van toen neemt hij het
– het heft –
in eigen handen
werkt dan eens hier
dan weer daar
ontmoet mensen
interessante
– vertelt hij –
vrolijk en gelukkig
geëvacueerd soms ook
uit een ramp of zo
ergens vandaan

en steevast belt hij
van heinde en ver
om bij te praten
afsluitend
– vertrouwd plagerig –
vraagt hij het
telkens weer

bevalt het nog
zo lekker op jezelf

Geef een reactie

