Bedrog opent de ogen

• uit openingstoespraak tentoonstelling Kunstlobby in Barbizon Golden Tulip Capelle
zwerver

als een voddenbaal
vervuild en gerafeld
half vergaan ook
zo betoonde het zich
het hoopje vuil
aan de rand van de weg gelegen
die ochtend

dat ze dat niet ruimen
dacht ik nog
en wendde mij af

iets
een beweging of geluid
het deed mij omkijken
nogmaals

het hoopje niets
– de lappendeken –
kwam tot leven!

waardeloze rommel
– op het eerste gezicht –
bedrog
nader beschouwd
– de waarheid
een mens!

diepblauwe ogen
– verwachtingsvol en blijmoedig –
de nieuwe dag beschouwend
zonder enig verwijt
aan iets of iemand

ik las ze
en zag hem voor me
– in gedachten –
die kop
uit mijn ochtendkrant
‘passiespelen op zoek naar jezus’
en wist
gevonden!

Iedere dakloze heeft zijn eigen verhaal. Kijk maar naar dit filmpje

Voor je meteen een oordeel hebt over daklozen, zou je eerst eens het filmpje moeten bekijken. De mensen van Rethink Homelessness vroegen daklozen namelijk een feit van zichzelf op te schrijven wat je van buitenaf niet kunt waarnemen. Van afgestudeerde biologen tot modellen, en van voormalig professionele sporters tot mensen die zijn gevlucht voor huiselijk geweld. Geen enkel feit had je bij ze verwacht, en juist dát maakt het filmpje zo bijzonder.

Geef een reactie

