voor een vriend – voor jan!

• bij het afscheid van (burgemeester) Jan Verbree, 28 september 1998
twee mannen

bijna tien jaar alweer – en toch
het is alsof het gisteren was
dat onze wegen zich voor het eerst lieten kruisen

toen nieuwsgierig en onbevangen
wat kenden we elkaar tenslotte
níet toch!

maar nu
zoveel jaren later
moet – mag en wil ik erkennen
wat zal ik ze missen
die momenten van onbevangen confrontatie
van mij met jou
die momenten van vrolijkheid
van jou met mij

aanvankelijk zagen we elkaar
op betrekkelijke afstand
maar in de loop der jaren
steeg met de fréquentie ook de íntentie

vandaar ook
zoveel jaren later
moet – mag en wil ik erkennen
wat zal ik ze missen
die momenten van contact
van mij met jou
die momenten van bedachtzaamheid
van jou met mij

en dan
dan is er de dag
de dag waarop we,
als lid van hetzelfde college
mogen en moeten samenwerken
intensief én collectief

we vechten – we bewonderen
we werken – we huilen
we lachen – sámen!

zoveel jaren later
moet – mag en wil ik erkennen
wat zal ik ze missen
die momenten van strijd
van mij met jou
die momenten van sámen optrekken
van jou met mij!

zou ik je niet kennen
zou ik je niet kúnnen missen
maar ik heb je léren kennen
als een mens van vlees en bloed
als raadsman – mentor – collega
maar bovenal als vriend!

daarom dus
zoveel jaren later
moet – mag en wil ik erkennen
vriend – ik zal je missen!

Geef een reactie

