wie je bent is je kostbaarste bezit

• geïnspireerd door ‘holes’ (passenger; 2013)

ik ken een man met niets
gemeten aan het aardse slijk
verloor hij zijn kapitaal
en alles wat hij bezat
hij heeft gaten in zijn schoenen
zijn sokken en zijn hemden
maar hij is rijker dan de rijksten
want zijn hart
bloedkoraal geaderd
zijn hart is van het zuiverste goud

ik ken een vrouw
door haar man bedrogen en verlaten
knoopt zij de eindjes
voor de kinderen die zij baarde
de baby op haar schoot
maar haar hart
met saffraan gekruid
haar hart is van het zuiverste kristal

en ik
ik laat gaten vallen
gaten in mijn hand
en gaten in mijn hart
mijn stenen hart
dat vergruist en verschrompelt
bij het immer najagen
het streven naar meer en meer

Geef een reactie

