zomer

als bij het krieken van de dag
de eerste zonnestraal
geflankeerd door vogelfluit
de zomer tintelend kondigt
de geur van de lavendel
die van koffie verjaagt
dan weet ik
het is zomer

in nog frisse ochtendlucht
onder het hemelsblauw gedakte groen
hangt stil en veelbelovend
de geur van zomerhooi

een vroege vlinder
– koningsblauw –
dartelt van bloem naar bloem
door een bij geëscorteerd

in de stilte van de vroege ochtend
waarin helderder dan helder
het water klatert van de dam
duiven koeren op het dak
een waterhoen haar piepend jong voedt
laat ik mijn gedachten mijmerend zweven
in afwachting van het zomers orkest
van vrolijk kwetterende wandelaars
en spelende kinderen

en hoog
boven alles verheven
vliegt ijl de zwaluw
terwijl in het lover
een vogel flierefluit
en een libel het water scheert

wanneer de avond valt
het kinderspel verstomt
in het ruisend riet
kikkers de avondwake kwaken
en muggen gonzend dansen
terwijl de wind ritselend
de avond naar de nacht begeleidt
kijk ik verwachtingsvol omhoog
luister en houdt mij stil
op zoek naar tekenen
die mij fluisterend beloven:
morgen weer!

Geef een reactie

