Galerij

aftiteling

– aanloop naar een nieuwe baan

nog vijf draaidagen
en dan – met de aftiteling
– op goede vrijdag –
valt het doek
neem ik afscheid
van de rol die ik mocht spelen

het script was goed
uitdagend en leerzaam
en ooit – na een aarzelende start
was er een tijd
dat ik geen ander nog ambieerde

naast dragende bijrollen
was ik zowel figurant als decor
en soms – in de hoofdrol
het boegbeeld van de cast

dromen ontstonden
en spatten uiteen
op bezielde try-outs
volgden spetterende premières

ik trainde nieuw talent
en leerde zelf
van jonge honden
en gelouterde ervaring
vond mij terug op rode lopers
en schudde velen de hand
wist mij gezien en verguisd
omdat ik was die ik ben
geen marionet, maar iemand

het verhaal
– samen naar beter –
krijgt ook zonder mij zijn vervolg
het wordt geschreven.
voor en met nieuwe spelers
die het
– op eigen wijze –
doen en ondergaan

met naast mij mijn trouwste fan
laat ik desondanks het doek vallen
in het weten
dat een nieuwe rol wenkt
in een volgende film
– “fris en dwars” getiteld –

het script
met en door kooyenga geschreven
belooft een karakterrol
het spelen meer dan waard

op het affiche neont mijn naam
– in één adem –
onder de illustere van vondel en nassau

bij het omzien
– de laatste blik terug –
als de aftiteling vervaagt
maak ik een diepe buiging
voor mijn opdrachtgevers
die mij het spelen gunden

aan hen adresseer ik
de welgemeende wens
we’ll meet again!
ergens ooit

Geef een reactie

