gehaktballetjes

• ode aan mijn koningin – onderweg naar Oostenrijk (29 december 2012); met een knipoog geschreven

de periodieke sneeuwvlucht
heeft zijn aanvang genomen
de wagens en het goede humeur gepakt
is de de weg naar de sneeuw weer gevonden

en terwijl ik
als een prins gereden
droom van pistes
witter dan wit
gelijk een kristallen tapijt
is er rond het middaguur
de gegroeide traditie

geen dropjes of chocolaatjes voor mij
geen mmmmmm van mora of cora
maar rood en groen
tomaten en komkommers
met een lekker beet

paprikaatjes en radijsjes
onderbreken de radiowijsjes
zout en pittig heet
onderweg naar de meet

en met liefde gebraden
stevig gekruid
de gehakballetjes
rond, bruin en lekker
van mijn eigenste koningin

gehaktballetjes
zij zijn voor mij de godenspijs
tijdens deze winterreis

en hoewel niet verrast
neurie ik vervolgens gepast
voor god en vaderland
de hymne die andre componeerde
toen hij haar en hen eerde

het welverdiende eerbetoon
aan de balletjes
de balletjes van mijn koningin

de balletjes van mijn koningin
die gaan er wel in
de balletjes van mijn koningin
daar loopt het water van in mijn mond
en het vet van langs mijn kin

Geef een reactie

