Galerij

sunny boy

– voor de 1ste verjaardag van kleinzoon joshua – bink binkemans jr. – 7 december 2011

lieve kleine joshua
nu een jaar gelee
nam jouw grote zus ons bij de hand
‘opa, oma, kom eens kijken
wat een prachtig broertje ik heb’
zij maakte die koude winterdag
als de mooiste warme zomerdag

en nu kleine schavuit
bink van mijn bink
zijn er al 364 dagen voorbij
vier keer een seizoen
is er het eerste feestje
in een toegewenste lange levenslijn
doet jouw trotse zus roeptoeteren
naar wie het horen wil
“mijn broertje is jarig”

opa en oma zagen ze
je eerste lachjes en traantjes
de worsteling met de maagreflexen die je manmoedig overwon
en nu – als je ze ziet
net als sim en duuk bij jouw komst
begin je te bijna te springen
en wil je direct kroelen en knuffelen

sunny boy
jij die met je schaterlach de harten streelt
met kusjes zonnestraaltjes strooit
en met je vrolijke aanstekelijke lach
oma en haar vriendinnen in het bos vertedert
die met twinkelend heldere ogen
high-five’t met tante jitske
jij die elke nieuwe dag
intens jouw levenslust rondgromt
hebt al zoveel geleerd
je wordt groter elke dag
steeds meer dingen die je doet, moet en mag

lieve kleine joshua
als een volleerd ontdekkingsreziger
voor foto en film poserend
vergrootte je met je waggelende kontje
de wereld
en nu de eerste wankele stapjes daar zijn
beklim je venster en bank
als ware de himalaya maar een oneffenheid
en is geen trap meer veilig

sunny boy
als je rustig bij mij ligt
je blozende koppie tegen mijn schouder
jouw hand tegen mijn bast
voel ik hoe het leven in jou stroomt
gevoed door de kracht van hart en liefde
en stilletjes mijmer ik dan
als wij de ogen samen sluiten
dat ik het zo houden wil
zoveel pret, zoveel lach en zoveel leven

lieve kleine joshua
kind van mijn kind
mens in notendop
met alles erop en eraan
ik wens jou
blijf bij het groter groeien
als die pasgeborene
zonder zorgen en vol overgave
en verspreid de wolken van liefde
als de wind de regen
lééf met uitzicht op geluk
en als je het vind
– met vallen en opstaan –
vanonder de warme en veilige vleugels
van papa en mama
pak het aan

ps: maak maar snel je cadeautjes open,
zodat je grote zus er niet mee gaat lopen!
geniet ervan, kleine spruit
en hopelijk komen al je wensjes uit!

Geef een reactie

