knerpen in de sneeuw

– naar aanleiding van een winterse autorit

’t is laat geworden,
ochtend al, eigenlijk;
– vergaderd, ja –

onderweg naar huis,
’t is al voorspeld,
begint het te sneeuwen;
rotweer, denk ik
– om te rijden –

op hetzelfde moment,
gaan de gedachten zo’n dertig jaar terug.

’t is laat,
ochtend al, eigenlijk,
we lopen naar de kerk,
– met de hele familie –
dwars door een dik sneeuwpakket,
knerpende voetstappen.
– mooie herinnering –

=====

onder de wol kruipend,
vertel ik dat het sneeuwt,
– aan haar –
schade ? mompelt ze;
nee, antwoord ik, en slaap in.

=====

bij het ontwaken:
een dik pak sneeuw.

zul je het wel doen?
vraagt ze,
– ik moet de stad uit –
de boodschappen moeten misschien met de slee!

=====

onderweg,
– naar het werk –
lijkt de route,
door gladheid en dus tempo,
vier keer zo lang;
maar ik kom er,
zonder brokken.

wat doen we met zeist?
– vraag ik mijn secretaresse –
wat je verstand je zegt,
– reageert ze –
de hoofdwegen gaan wel
– straks –

lokaal is het nog glibberig,
en langzaam dus.
interlokaal gaat het goed,
– soms minder –
knerpende voetstappen,
– schiet en door mijn hoofd –
of slippende autobanden,
– direkt er achteraan –

de bestemming wordt bereikt,
probleemloos eigenlijk.
kijken hoe het straks is,
– terug –

=====

de omgekeerde rit,
– zeist naar capelle dus –
kenmerkt zich als een zwart lint,
omzoomd door een bruin-zwart-grijze brij;
– als overloopgebied –
daarachter of daarnaast:
een oogverblindend wit winterland.

groot,
– dat contrast –
tussen de snelle wereld van het asfalt,
en de rustieke winterwereld.

ik kom weer terug,
– op het werk –
zonder brokken.

=====

als voorloper op het duister van de avond,
beneemt opkomende nevel reeds het zicht;
in het hogere,
– van de kantoortoren –
sneller dan op de grond.

vroeg naar huis maar,
– denk en doe ik –
in de wetenschap dat,
het winterse weer ten spijt,
er nog wat gereden moet worden;
voor de dochter,
– een nieuwe fiets –
en voor het nieuwe jaar,
– recepties –

=====

onder de wol kruipend denk ik,
– met enige spijt –
toch had het wat,
– vroeger –
die knerpende voetstappen in de sneeuw;

jammer eigenlijk,
dat ik dat niet deed,
– vandaag –
knerpen in de sneeuw!

Geef een reactie

