het afscheid nemen waard!

– voor a. hofman, † 30 augustus 1999

tears in heaven - eric clapton

tears in heaven – eric clapton

de enige zekerheid
– zei hij –
het moment van afscheid,
ooit komt het;
voor jou – voor mij,
wanneer – waar en hoe,
de toekomst,
die zal het ons leren!

afscheid,
het gevoel erbij,
de lading ervan,
bij tijd en wijle ervaren,
bij verlies,
van je tanden en kiezen,
van je kleuterschool,
van de juf,
van je maagdelijkheid,
van de jongen die je trouwde,
– door scheiding of overlijden -,
van je relaties,
je vrienden en vriendinnen,
– die komen en weer gaan -,
van je vader en je moeder,

van je kinderen,
– het klikte niet -,
van je leven,
– omdat je ziek bent,
of versleten -,
afscheid inflatteert!

afscheid nemen,
ik moet het,
vandaag of morgen,
gauw in ieder geval:
de kanker vreet me op!

afscheid nemen,
definitief nu;
hét afscheid dus,
wat híj bedoelde,
mijn vader,
dat het komen zou,
– ooit –
ik wist het!

dit wordt hét afscheid;
van wat mij lief is,
mijn kinderen,
de kleinkinderen,
mijn familie,
mijn vrienden,
de bloemen en planten,
– binnen én buiten –
de boeken die ik las,
– of nog lezen wilde –
de muziek waarvan ik hield,

de mensen om me heen,
de….

ach,
er is te veel…!

dit wordt het afscheid,
in de wetenschap,
– vol overtuiging –
het was de moeite waard!

Geef een reactie

