even weer bij jou

– een droom, over en met gerbrand, mijn broer, najaar 2001

mijn broer,
jonger dan ikzelf,
mijn broer,
de nummer laatst,
– op één na –
mijn broer,
jonger toch,
is overleden;
verongelukt,
en begraven!

een tijdje terug al,
een jaar – ruim!
maar gisteren – gisteren nog,
ging ik weer,
weer laatste weg, met hem!

in vogelvlucht gleed ik
– gleed het -,
gleed zijn leven voorbij:
de rebelse ontdekkingszin,
waarmee wereldzeeen bevaren,
en contingenten ontdekt werden,
verruimde zijn blik en geest.

de innerlijke onrust,
– het voortdurend zoeken –
wie ben ik – waarom;
de vlucht in de hallucinatie,
– verslavende afhankelijkheid -,
die hij pareerde!

de weg terug,
– terug van weggeweest – ver -,
zijn zegetocht uit de hel,
een feest was het!

het eiste zijn tol,
de rebellie – het vluchten en strijden!
was het gelukzalig weten?
was het dodelijke vermoeienis?

overmand gleed hij van de weg,
weg uit zijn auto vloog hij,
de witte wereld in,
– het ziekenhuis –
als laatste halte,
– onverwacht – niet gedacht,
voor het wit oneindige!

en ik – ik was bij hem,
– weer!

langs het water,
– het levend water-,
het water van zijn leven,
aan de kustlijn,
tussen zand en rots,
vond ik hem,
de ideale rustplaats;

waar eb en vloed wisselen,
laat ik hem gaan,
in alle rust,
en ontwaak,
verbaasd!

dag broer,
dag kerel,
fijn,
fijn dat ik even weer,
even weer bij jou kon zijn!

Geef een reactie

