In woorden gevangen

Voorwoord

elke dag begint met een gedachte
doe ik het
of doe ik het niet

open ik mijn ogen – sta ik op
ga ik de dag aan
of laat ik hem lopen

—–

elke dag sluit af met een gedachte
hoe deed ik het
of deed ik het niet

ik leg mij neer
sluit mijn ogen
slaap of waak de nacht
op weg naar een nieuwe dag
die weer begint met een keuze

doe ik het
of doe ik het niet

Het voor jezelf op een rijtje zetten van de dingen die doet of beleeft, geeft overzicht. Persoonlijke gevoelens blijven daarbij vaak onuitgesproken. Een enkele keer doe ik het wel eens. Op papier!

Gestimuleerd door de reacties op de zo schrift gestelde overpeinzingen en woordspeeltjes – geschreven voor bijvoorbeeld een jaarwisseling, een afscheid, een jubileum of gewoon zomaar – besloot ik om mijn gedachten vaker in woorden te vangen. Soms ’s ochtends vroeg, soms midden op de dag, in een vergadering of tijdens een autorit. Vaker ook ’s avonds of ’s nachts.

Het zo even stilstaan bij de dagen geeft extra belevingswaarde; en rust. Dit alles resulteerde in dit boekje. Een boekje dus met overpeinzingen en woord-speeltjes. Ik noem ze ver-dichtjes!

De bijzondere betekenis daarvan alleen al voor mijzelf loont de moeite van het opschrijven. Dat ze daarenboven voor een ander iets mogen betekenen, geeft speciale meerwaarde. In ieder geval voor mij!

Peter Paul J. Doodkorte.

Geef een reactie

